Middelbaar onderwijs

´Wanneer ik thuis kom vanuit school moet ik mijn huiswerk maken. Ik weet dan niet waar ik moet beginnen en ben vaak erg lang bezig. Ook vind ik het lastig om zelfstandig mijn schooltas klaar te zetten voor de dag erna.´

Kinderen maken in hun puberteit grote veranderingen door en ook hun puberbrein is volop in ontwikkeling. Van middelbare scholieren wordt verwacht dat ze kunnen plannen en organiseren. Het kunnen plannen en organiseren doet een beroep op de executieve vaardigheden van kinderen. Deze vaardigheden zijn nog volop in ontwikkeling tot een leeftijd van 21 jaar.

Plannen is een complexe vaardigheid, vaak is instructie en begeleiding nodig om het plannen te leren. Voor middelbare scholieren is het belang dat zij het nut van het plannen inzien, waardoor ze intrinsiek gemotiveerd worden om dit te blijven doen.

Bij Ergotherapie Nadieh worden middelbare scholieren behandeld die:

  • Een slechte concentratie hebben
  • Moeite hebben met het plannen
  • Schrijfproblemen ervaren (onleesbaar handschrift, pijn tijdens het schrijven)
  • Het lastig vinden om het ochtendritueel op tijd uit te voeren
  • Moeite hebben met het uitvoeren van een eenvoudige huishoudelijke activiteit; kamer opruimen, de tafel dekken, etc.
  • Geen overzicht kunnen houden over de dag of week 

Walramstraat 1 6131 BK Sittard | info@ergotherapienadieh.nl | 06 15 36 82 56