De Kleurles

De Kleurles is een methodiek, ontwikkeld voor de leerkracht om in de klas te gebruiken, met als doel het verbeteren van de motorische uitvoering van pen-en papiertaken bij de leerlingen. Aan de voorwaarden die hiervoor nodig zijn, wordt gewerkt door middel van de activiteit kleuren. Leerkracht en leerlingen kunnen de werkmaterialen gedurende het hele schooljaar gebruiken.

 Bij kleuters draagt De Kleurles bij aan het leggen van een goede basis voor de schrijfontwikkeling. De oudere leerlingen krijgen handreikingen voor handschriftverbetering.

Tijdens het kleuren kun je aan alle voorwaarden werken die nodig zijn voor het motorisch uitvoeren van pen- en papiertaken. Kleuren is eenvoudiger dan schrijven waardoor er meer ruimte is om aandacht te geven aan die voorwaarden. Tijdens het leren schrijven heeft een leerling alle aandacht nodig voor de richting van de letter, het botsen van de letter tussen de lijnen, zone-gebruik en spaties. Schrijven is een complexe activiteit door de combinatie van de component taal en de moeilijke grafomotorische bewegingen die gemaakt moeten worden. De leerling profiteert, juist bij het leren schrijven, van de voorwaarden die eerder zijn geleerd tijdens het kleuren.   

Walramstraat 1 Sittard | Raadhuisplein 26 Stein | Klein Haasdal 4 Schimmert  
info@ergotherapienadieh.nl
 | 06 15 36 82 56